Pintura de la setmana

La Font dels Quatre Dofins. Yves Brayer (1907-1990), Aix-en-Provence, 1945. Guaix i tinta china sobre paper, 38,8 x 36,1 cm.

Aquesta font es troba al barri de Mazarin, enmig de la petita Place des Quatre-Dauphins, a l’encreuament de la rue Cardinale i la rue du 4 Septembre.
Construïda l’any 1667 a instàncies del cardenal Michel de Mazarin, es va anomenar per primera vegada “fontana de Saint-Michel” en el seu honor.
És la primera font d’Aix-en-Provence construïda al mig d’una plaça pública. Abans es construïen contra un mur perquè només tenien un paper utilitari.
És obra de l’escultor Jean-Claude Rambot el que li confereix el seu interès decoratiu.
Quatre dofins escopen aigua en una piscina circular. L’obelisc del centre està coronat avui amb una pinya. Originàriament, una estàtua de Sant Miquel havia d’encapçalar l’obelisc.

Laurence Stephen Lowry, R.A. (1887-1976), Children in the Street, 1966. Oli sobre taula. 18.4 x 19.7 cm.

Laurence Stephen Lowry fou un visionari que va registrar la vida interior de les ciutats britàniques del segle XX amb més força que qualsevol altre artista.És famós per pintar escenes de la vida als districtes industrials del nord-oest d’Anglaterra a mitjans del segle XX. El seu ús de figures estilitzades, que no projectaven ombres, i la manca d’efectes meteorològics en molts dels seus paisatges van fer que els crítics el titllaren d’ingenu[2] «pintor de diumenge».

Va desenvolupar un estil de pintura distintiu i és conegut sobretot pels seus paisatges urbans poblats de figures humanes, sovint anomenats «homes de llumins». Va pintar paisatges despoblats misteriosos, retrats inquietants i les obres inèdites de «marionetes», que només es van trobar després de la seva mort.

Alicja Kwade, Silent Matter , 2019.

Alicja Kwade investiga i qüestiona les nocions universalment acceptades d’espai, temps, ciència i filosofia trencant els marcs de percepció a la seva obra. La pràctica polifacètica de Kwade abasta escultura, instal·lació, vídeo i fotografia. Les obres de l’artista sovint utilitzen les propietats alquímiques dels seus materials escollits per revelar la naturalesa dels sistemes utilitzats per entendre el món.

Stone Age. Alexander Calder. Americà, 1898–1976. Litografia en colors, sobre paper teixit. 78,1 × 58,4 cm (30 3/4 × 23 polzades). Edició de 100.

Alexander Calder va canviar el curs de l’art modern amb les seves escultures cinètiques tridimensionals, que Marcel Duchamp va anomenar “mòbils”. Ressonant amb els principis del futurisme, el constructivisme i la pintura primerenca no objectiva, els mòbils de Calder consisteixen en formes abstractes de colors atrevits, fetes amb materials industrials i que pengen en equilibri líric. Calder va ser un fenomen internacional durant la seva vida. Va guanyar el gran premi d’escultura a la Biennal de Venècia de 1952, on va representar els Estats Units. Va guanyar la Legió d’Honor francesa i la Medalla Presidencial de la Llibertat dels Estats Units, entre altres honors. Calder ha estat objecte d’exposicions individuals al Museu d’Art Modern, al Rijksmuseum, al Museu d’Art Modern de Louisiana i al Museu Reina Sofia. La seva obra es ven regularment per vuit xifres al mercat secundari. Tot i que Calder és més conegut pels seus mòbils, la seva pràctica diversa també va incloure l’escultura de peu, la pintura, el disseny d’escenografia i vestuari, la instal·lació pública a gran escala i la fabricació de joies.

Deb Sokolow. (Nord-americà, nascut al 1974. Vista d’ulls d’estudi d’art d’algú a casa (sembla que saben el que fan) , 2021

Els diligents dibuixos geomètrics de Deb Sokolow consideren les dinàmiques socials i de poder que impregnen l’arquitectura de les llars, les institucions i les empreses. Les seves obres són quasi plànols, traçant els plànols de la majoria d’espais ficticis, executats amb un detall tan exigent que és difícil de dir que estiguin dibuixats a mà. Algunes obres s’inspiren en espais reals amb què Sokolow s’ha trobat, incloses oficines, museus i una casa històrica on una vegada va veure un fantasma.

Vegeu l’obra de Deb Sokolow a Future Fair.

La pintura de la setmana és la primera vinyeta, a dalt i a la dreta de la pàgina del Blog on periòdicament insereixo imatges d’obres d’art que trobo per la web, les quals, d’alguna manera, fan referència al tema del Blog és a dir, el carrer i la ciutat.

La periodicitat la voldria setmanal (d’aquí el nom) però, de moment, faig el que puc.

Hung Hoi, Saigon, Hong Kong, 2018. Tinta i color sobre paper, 29,5 x 42 cm.


Hung Hoi, Saigon, Hong Kong, 2018. Tinta i color sobre paper, 29,5 x 42 cm

Dues noves exposicions al Museu Sun travessen el tradicional i el contemporani.

HONG KONG .- Sun Museum presenta dues exposicions en diferents temes, que alhora estan oberts del 15 de juny al 11 d’agost de 2018. “Hong Kong Gold Legend: CSS” presenta la història d’una marca local d’or de or i els seus èxits des de fa dècades fa “Amazing Landscapes by Four Hong Kong Masters” és una exposició col·lectiva de 4 màsters de pintures de tinta a Hong Kong. L’exposició mostra com es combinen les tècniques convencionals amb les seves noves idees. Ambdues exposicions revelen la importància de la tradició i la innovació en l’art xinès.
 

Susan Chen, Yang Gang , 2019. Foto d’Adam Reich. Cortesia de l’artista i de la galeria Meredith Rosen.

«Potser per això ens aferrem a casos de representació asiàtica nord-americana al corrent principal com a indicadors de progrés. A Yang Gang (2019), un grup de simpatitzants fora de Radio City Music Hall per a Andrew Yang, el primer asiàtic nord-americà a presentar-se a la presidència com a demòcrata des que Hiram Fong va fer campanya de republicà el 1964 i de nou el 1968. Chen va reunir el grup publicant una trucada per a grups de Facebook de Yang Gang als cinc districtes. “Em va entusiasmar més Yang Gang que Andrew Andrew”, va admetre Chen» (https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-susan-chens-portraits-asian-americans-reckon-history-exclusion)

Khala, Colour, Color (Swan Lake Series), 2018. Turiya Magadlela, South African, nascut al 1978. Mitges de niló i cotó, fil i segellador sobre tela, 150×150×8 cm Es tracta d’una obra única.
Dindga McCannon, 125th St Revisited Yesterday and Today, 2020, Acrílic i tècnica mixta sobre tela. 73,7 × 162,6 × 5,1 cm (29 × 64 × 2 in). Fridman Gallery. New York, Beacon.
Joan Mitchell (Chicago, 12/02/1925 – Neuilly sur Seine, 30/10/1992). Arbres I , 1992. Litografia impresa en dos fulls de paper Rives BFK 144,5 × 209,2 cm (56 7/8 × 82 3/8 inch). Edició de 34
The Valkhof at Nijmegen, 1652-1654 Aelbert Cuyp (neerlandès, 1620-1691) Oli sobre fusta 48.9 × 73.7 cm [19 1/4 × 29 in]
Pablo Picasso (1881-1973), Dona asseguda a prop d’una finestra (Marie-Thérèse). Oli sobre tela, 146 x 114 cm. Pintat a Boisgeloup el 30 d’octubre de 1932. © Christie’s Images Ltd 2021.
Leon Kossoff (1926-2019),  Piscina infantil , vers 1970-72 . Rotulador sobre paper. 59,4 x 66 cm. S’ofereix a la  venda d’art britànic modern el 2 de març de 2021 a Christie’s a Londres

Kossoff va pintar sis pintures a l’oli d’aquest tema. El present treball s’assembla molt a les composicions de Piscina infantil, tarda de tardor, 1971 (Tate, Londres), i Piscina infantil, tardor, 1972 (Arts Council Collection, Londres).

Salvador da Bahia. Lina bo Bardi. Instituto Bardi / Casa de Vidro.
Bo Bardi va fer de Salvador da Bahia la seva casa d’adopció, convertint-se en directora de MAMB el 1960.

Les idees de Lina Bo Bardi sobre el patrimoni viu i el present històric viuen en les transformacions que va produir, tot i que alguns dels seus edificis han quedat en ruïnes.

Lina Bo Bardi tenia una comprensió del patrimoni i de la reconstrucció que va impregnar el seu treball al llarg de la seva vida. Dècades abans de la redacció de la Carta de Venècia el 1964, va estudiar rehabilitació i conservació amb Gustavo Giovannoni en el seu primer any a la universitat, un tema que va seguir després, sense veure “cap diferència entre allò històric i allò modern”

Collage cosit de roba de dones supervivents de la violència domèstica. Autora: Tara Abdallah, a la ciutat de Sulaimaniyah, a la regió kurda autònoma del nord de l’Iraq
Pescadors de Swanage (1929) Helen Muspratt (1907, Chennai, India – 2001Brighton, Angaterra).
Adriaen Pietersz. van de Venne (Delft 1589-1662 La Haia), Un paisatge d’hivern amb patinadors davant d’un poble . Oli sobre panell. 16,8 cm de diàmetre. Col·lecció Martin Feldstein.

https://en.wikipedia.org/wiki/Coit_Tower#/media/File:Coit_Mural.jpg
Urban Life mural, Coit Tower, San Francisco, California. Victor Arnautoff (Uspenovka (Ucraïna) 11/11/1896, Sant Petersburg (Rússia) 22/03/1979
)https://en.wikipedia.org/wiki/Coit_Tower#/media/File:Coit_Mural.jpg

Artistes murals: treballadors no acreditats de l’Administració de Progress Works, inclosos Ralph Stackpole, Bernard Zakheim i professors i estudiants de la California School of Fine Arts. Victor Arnautoff amb l’ajut d’Edward Hansen i Farwell Taylor

Benares, 1969-70. William Gedney (1932-1989). Impressió de gelatina de plata; 1/2 x 7 3/4 polzades (29,21 x 19,68 cm.)

«William Gedney (1932-1989) va créixer al nord de Nova York i després es va traslladar a Manhattan a l’edat de dinou anys per assistir a l’Institut Pratt. Va ser allà on va descobrir el seu interès per la fotografia. El 1955 es va graduar i va treballar a Condé Nast durant dos anys abans de marxar per dedicar-se a la seva pròpia feina. Gedney es va traslladar a un barri de baix lloguer a Brooklyn, treballant per compte propi i assumint feines a temps parcial. El 1961 va ser contractat per Time, Inc., on es va centrar en la disposició de fotografies per a la publicació. Durant els següents tres anys, va estalviar prou diners per viatjar a l’est de Kentucky, trobant el camí cap a una ciutat minera de carbó.…/…

…/… Pocs mesos després d’haver començat a ensenyar, va rebre la beca Fulbright i va marxar en el primer dels diversos viatges a l’Índia, que van tenir un efecte durador en ell. Va demanar que després de la seva mort, els seus llibres i càmeres fossin lliurats a una de les institucions d’aprenentatge de l’Índia. El seu germà, Richard Gedney, els va donar al Chitrabani Art College de Calcuta. Les seves fotografies i llibretes van ser lliurats per Lee Friedlander i Richard Gedney a la Rare Book, Manuscript i Special Collections Library de la Universitat de Duke.»

(de Howard Greenberg Gallery http://www.howardgreenberg.com/artists/william-gedney/featured-works?view=slider#2)

Mahmoud Said. Le Pirée a l’aube (Piraeus at dawn) 1949. Oli sobre tauler, 46 x 66 cm. © Sotheby’s

«Mahmoud Said, 1897-1964, EGIPCI. Nascut en una rica família alexandrina, Mahmoud Said va estudiar per primera vegada la jurisprudència a la Facultat de Dret francesa del Caire a la dècada de 1910. Durant els seus estudis, es va interessar per la pintura i es va unir als estudis dels pintors italians Amelia Casonato da Forno i Arturo Zanieri, abans de viatjar a França per estudiar a París, breument a l’Académie Julian. Tot i que va treballar gairebé trenta anys com a advocat i després jutge, va continuar pintant en el seu temps lliure fins que va deixar la llei a finals dels anys quaranta i es va dedicar completament a l’art. Es considera el pintor més destacat de la generació d’artistes egipcis ‘Pioneer’, reconegut pels seus retratats, nus i paisatges atrevits i ricament acolorits. Va pintar contínuament fins a la seva mort el 1964.»

(de Zaidan Gallery https://zaidanca.wordpress.com/2020/04/18/mahmoud-said-piraeus-at-dawn-01-painting-middle-east-artists-with-footnotes-20/)

Roy Lichtenstein, Small House, 1997. Painted and cast aluminum 17 7/8 x 26 1/2 x 8 1/2 in © Estate of Roy Lichtenstein Courtesy Gagosian.
Roy Lichtenstein, Small House, 1997. Alumini pintat i colat 45,4 x 67,2 x 21,6 cm © Finca de Roy Lichtenstein, Cortesia Gagosian.

«La sèrie House va ser produïda per Roy Lichtenstein a finals dels anys 90 i consta de diverses escultures a gran escala a l’aire lliure i una paret interior. La sèrie House inclou tres obres diferents: la casa I, la casa II i la casa III. Cada peça representa l’exterior d’una casa de dibuixos simplificats, alhora que produeix activament una il·lusió òptica. [1] Les cases I i III estan disponibles per a la seva mostra a la National Gallery of Art Sculpture Garden de Washington, D.C. i al High Museum of Art d’Atlanta, GA, respectivament. [2] [3] Cap registre indica la ubicació actual de la casa II…»

(de https://en.wikipedia.org/wiki/House_series_(Lichtenstein))

Rentat del marcador sobre paper 381 × 432 mm.

Dibuix original realitzat amb retolador sobre paper signat a la part inferior dreta “Mark di Suvero” en llapis de grafit. Donació de l’artista a un comissari mentre preparava la seva exposició Eindhoven (1972). Aquest dibuix “de treball” representa l’escultura que després es va instal·lar davant de la van Abbemuseum. De fet, Di Suvero va plegar el full per tenir-lo amb ell durant la construcció i la instal·lació. Ara ha estat flotat elegantment i emmarcat en un marc de fusta.

Mark di Suvero (nascut al 1933). Treballant en la tradició de David Smith i Alexander Calder , l’escultor abstracte Mark di Suvero construeix escultures a l’aire lliure monumentals i coloristes. Els seus treballs incorporen acer, fusta, lligams de ferrocarril, ferralla, peces mòbils o basculants i, més particularment, bigues I industrials. Utilitzant una magistral tècnica de soldadura per treballar en totes les seves escultures, di Suvero integra objectes trobats i materials industrials llançats en composicions expressives agosarades. La seva pràctica és vista per molts com una estreta aproximació a les preocupacions expressionistes abstractes amb el material, el gest i la forma que normalment es troben en la pintura.

Otto Piene ((Laasphe 1928 – Berlín 2014). Sketchbook: Groton, 2012. Harvard Art Museums / Busch-Reisinger Museum.

Otto Piene, un fundador del grup Zero de Dusseldorf, als anys seixanta , és conegut per les seves pintures fetes amb fum i foc. Es deia «Rauchbilder» (imatges de fum), Piene va aplicar dissolvent sobre paper pigmentat i va encendre’l al foc, desenvolupant imatges en el sutge residual. Piene també va crear “figures” a l’aire lliure fetes de fum que flotava per sobre de tot allò que ell va encunyar com a “Sky Art”, incloent Olympic Rainbow, un projecte creat per als maltractats Jocs Olímpics d’estiu de 1972 a Munic. Durant gairebé 20 anys, Piene va exercir com a director del Centre d’Estudis Visuals Avançats del Massachusetts Institute of Technology i, el 2008, amb Heinz Mack i Mattijs Visser, va cofundar la Fundació Internacional ZERO per arxivar documents, projectes i imatges produïdes pel famós col·lectiu de Düsseldorf.

CAMBRIDGE, MASS .- Els museus d’art Harvard van anunciar l’extraordinari regal de 70 llibres de croquis de l’artista Otto Piene de renom internacional (1928-2014); el regal el va fer la poetessa i autora Elizabeth Goldring, l’esposa de l’artista. De 1935 a 2014, els quaderns de croquis no publicats reflecteixen experiments interdisciplinaris de la llarga trajectòria de Piene a la zona de Boston i a l’estranger, inclosos projectes realitzats i no realitzats…

Joaquín Torres-García (Montevideo 1874 – 1949). «City rhythm (Ritme de ciutat)», Oli sobre taulell, 1918; 51,7 × 71,1 cm. The Museum of Modern Art, New York.

Joaquin Torres-Garcia va ser conegut per la seva afiliació a diversos moviments artístics modernistes que pretenien combinar precedents europeus de l’abstracció amb la imatge i la vida sud-americanes. En diversos moments, es va associar amb el neoplasticisme del Noucentisme i de Theo van Doesburg . Amb el seu col·lega uruguaià Rafael Pérez Barradas, Torres-Garcia va desenvolupar el Vibracionisme, un estil preocupat per combinar els elements formals del cubisme i el futurisme amb la imatgeria urbana. Les obres realitzades en aquest estil tenien composicions basades en quadrícules soltes, després plenes de símbols lineals; aquestes serien algunes de les seves peces més conegudes i influents. També va desenvolupar «Universalismo Constructivo» (Universalisme constructiu), que pretenia identificar una unitat estructural universal mitjançant l’abstracció. Torres-Garcia va acabar fundant Taller Torres-Garcia, una escola d’avantguarda que pretenia difuminar distincions jeràrquiques entre arts i oficis.

Nicole Eisenman. «Biergarten a la nit», 2007. Oli sobre tela, 165,1 x 208,3 cm.
Considerat com un dels pintors més importants de la seva generació, Eisenman (n. 1965, Verdun, França) ha desenvolupat un potent i puntual llenguatge figuratiu que combina elements fàctics i fictitius, corrents i interculturals. La seva obra es distingeix per la seva èmfasi en l’al·legòrica i la seva bona combinació d’elements autobiogràfics amb narracions històriques i de ficció que criden l’atenció sobre conflictes sociopolítics contemporanis.
Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938), «Berlin Street Scene», 1913. Oli sobre llenç. 121 x 95 cm. Neue Galerie New York – Museum for German and Austrian Art and Private Collection. (Des de 4/11/2019 fins al 16/11/2019)
Howard Chandler Christy – «Sketch main Garden. Oli sobre llenç, 76,50 x 112,40 cm. Collection of Cici and J. Hyatt Brown. Es pot veure al Museu d’Art d’Orlando a «Reflections»: Pintures de Florida des de 1965 a 1966. (Des de 22/10/2019 fins al 4/11/2019)
Gus Van Sant, Untitled (Hollywood 4), 2018-19. © Gus Van Sant. Cortesia d’artista i Vito Schnabel Projects.
L’edifici Capitol Records, que es va crear amb una espiga blanca que tractava de la seva punta, es converteix en un pastís de capa pastel d’una estructura a Untitled (Hollywood 4) (2018–9). (Des del 9/10/2019 fins al 22/10/2019)
Dones de Scheveningen i altres persones sota els paraigües Aquarel·la (1882). Vincent van Gogh (1853 – 1890). Gemeentemuseum Den Haag (en préstec del Fonds Wibbina) La Haia, Països Baixos. (Des del 6/09/2019 fins al 9/10/2019)
László Moholy-Nagy, A II (construcció A II), 1924, oli i grafit sobre tela, 115,8 × 136,5 cm. Museu Solomon R. Guggenheim, Nova York. Col·lecció fundadora Solomon R. Guggenheim, 43.900 , © 2017 Hattula Moholy-Nagy / Artists Rights Society (ARS), Nova York / VG Bild-Kunst, Bonn, foto © Fundació Solomon R. Guggenheim, Nova York, de Kristopher McKay. (Des del 16/06/2019 fins al 6/09/2019)
Albrecht Dürer (Nuremberg, 21/5/1471 -id.- 6/4/1528). Vista d’Innsbruck des del nord, c. 1496. Aquarel·la sobre paper, realçada amb blanc. (Des del 16/06/2019 fins al 10/07/2019)
Paul Klee (Suís(1879 – 1940). Camis principals i camins laterals, 1929. Oli sobre llenç; 83,7 x 67,5 cm. Museu Ludwig, Colonia. (Des del 5/07/2019 fins al 16/06/2019)
https://lawrenceleemagnuson.tumblr.com/post/182128467930
David Milne (Canada 1882-1953). Watercolour on paper 38.7 x 55.9 cm. 1916

january 03, 1887. august macke Paisatge amb un arbre brillant, August Macke, 1914. Aquarel·la sobre llapis, 22,2 x 30,9 cm. Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett. Foto: (© all rights reserved) Jorg P. Anders. Des del 13/01/2019 fins al 23/01/2019[/caption]

August Macke (3 de gener de 1887 – 26 de setembre de 1914) fou un pintor expressionista alemany. Va ser un dels principals membres del grup expressionista alemany Der Blaue Reiter (The Blue Rider). Va viure durant un temps particularment innovador per a l’art alemany: va veure el desenvolupament dels principals moviments expressionistes alemanys, així com l’arribada dels successius moviments avantguardistes que es van formar a la resta d’Europa.

 

https://www.offtheeasel.com/artworks/17318
Rue Halevy, Seen from the Sixth Floor. Gustave Caillebotte (french ), 60×73 cm. Oil on canvas. Des de 2/10/2018 fins al 18/12/2018.


Eufemia és una de les «Ciutats invisibles» que descriu l’explorador venecià Marco Polo al governant mongol Kublai Khan, en la novela d’Italo Calvino. Des del 10/03/2018 fins al 27/03/2018.


Cabaret du Lapin Agile. Maurice Utrillo (French, 1883-1955), Oil on canvas, 46,04 x 55,24 cm (18-1/8 x 21-3/4 in.). Des de 28/05/2018 fins al 2/10/2018.

Old Houses in Český Krumlov.
Old Houses in Český Krumlov. Egon Schiele (Austrian, 1890–1918), 1914. Pencil and watercolor on Asian paper. Albertina, Vienna.


Sostres blaus de Rouen, Paul Gauguin. Oli sobre tela, 1884. Des de 27/03/2018 fins al 28/05/2018.

corbusiercity
«La Ciutat Radiant» la «Ville Radieuse» (La ciutat radiant) és una proposta urbanística genèrica teòrica de l’arquitecte i urbanista Le Corbusier, presentada per primera vegada en 1924 i publicat en un llibre del mateix nom el 1933.
distillery-of-saint-denis
«La Distillerie а Saint-Denis», Maurice Utrillo, 1923, guaix sobre paper, Col·lecció Particular
carrer-Siracusa-carrer-Samsó_w
«Carrer Siracusa – carrer Samsó», Vicens Tort, aquarel·la sobre cartulina reciclada (de fet en el revés d’una capsa de galetes).